onsdag 9 juli 2014

En magisk kaka

Idag skulle vi ha vår fina granne, Anneli och hennes man hem på fika.
Dagen till ära bakade jag en Magic cake och kokostoppar doppad i vit choklad. Sommarhettan har nu slagit till ordentligt, så magic caken fick jag ha i kylen medan kokostopparna fick stå ute i sommarvärmen i köket vilket gjorde att den vita chokladen aldrig stelnade och kokostopparna mjuknade.
Tyvärr gjorde en missuppfattning att hela fikat fick ställas in. Jättetråkigt, men som tur var blev inte Anneli och hennes familj utan fika då jag istället gick över med det. Jag hoppas att dom tyckte om fikat, värmen till trots.
Magic cake är en rolig kaka att baka. "Magin" består av att man bara gör en smet men kakan har tre olika lager när man skär upp den, den understa delen består av en kompakt mjuk pajdeg, mellandelen består av fast vaniljkräm och översta delen är en mjuk och luftig kaka. God är den också tyckte jag, och jag kommer absolut göra den fler gånger.
Jag följde detta recept. Jag måste erkänna att jag inte kan ett ord spanska men med hjälp av google översättning och youtube så lyckades jag faktiskt klura ut hur jag skulle göra. Detta behövs:

4 rumstempererade ägg, gulor och vitor separerade
1 msk vatten
150g strösocker
125 g smör eller margarin smält och avsvalnat
115 g mjöl
5 dl mjölk, fingervarm
vaniljsocker, jag tog 2 tsk
4 droppar vinäger
florsocker

Vispa socker, vatten, vaniljsocker och äggula tills det blir ljust och luftigt.
Häll i smöret och vispa till det blandas
Häll i mjölet i omgångar tills allt blandas
Häll i mjölken och blanda väl.
Vispa i en annan ren bunke, äggvitorna med vinägern till ett fast skum. Observera att det är viktigt att både vispar och bunken är rena från fett, annars går det inte att vispa äggvitorna till ett fast skum.
Blanda försiktigt äggvitan i smeten i omgångar.
Häll smeten i en smörad och bröad kakform 20x20 cm eller som jag gjorde, tog en bakform med diametern 23 cm.
Grädda i 160 grader i 1 timme.
Låt svalna ordentligt (jag hade kakan i kylen över natten). Pudra kakan med florsocker innan servering.