söndag 13 juli 2014

Söndagstårta med lilla sockerhjärtat

Jag har, ända sedan barnen varit små, haft söndagar som min bak-dag. En del av det nybakade äter vi förstås men jag fryser även in till de dagar när man kanske snabbt vill ta fram något eller inte har lust att baka. Numera hjälper mina sockerhjärtan mig gärna och ibland bakar de rentav själva.
Denna söndag bestämde jag mig för att experimentera fram ett nytt recept på mousse och smaksättning. Jag hade sedan tidigare en liten vaniljbotten i frysen så idag fick den komma till användning.
Jag gjorde jordgubbsmousse med jordgubbsbitar och vitchokladmousse fast använde mig av ett annat recept. Under vitchokladmoussen bredde jag även på min hemkokta lemoncurd som jag gjorde igår och spacklade sedan hela tårtan med min nya favoritsmörkräm, citronsmörkräm.
Sedan fick lilla sockerhjärtat fria händer att dekorera och det fick hon så gärna göra då jag vet att hon tycker det är roligt och för att hon är väldigt bra på det.
Resultatet blev detta fina som kan ses nedan.
Men hur smakade nu mina experimentmousser? Nja, inte så gott som jag hoppades på, och vitchokladsmaken togs över helt av lemoncurden så jag var inte helt nöjd men det var i alla fall kul att få experimentera lite. :)