lördag 28 juni 2014

Den första bröllopstårtan

Idag har jag haft äran att få göra en bröllopstårta till det vackra paret Sanna och Daniel.
Dagen bjöd på både duggregn och ösregn men när tårtan skulle levereras var det faktiskt lite solsken med. :)
Sanna och Daniel ville ha en vit bröllopstårta i två våningar med pärlbård både på den nedre och övre våningen, de ville även ha en lilja, körsbärsblommor och deras initialer överst på tårtan.
Tårtan bestod av vaniljbottnar med jordgubbsmousse med jordgubbsbitar samt chokladmousse med chokladbitar, spacklad med vanilj - och english toffee smörkräm, snarlikt den somriga avslutningtårtan jag gjorde för en tid sen.
Den stora liljan gick i vitt med lite lime för att ta upp färgen på de limegröna servetterna som skulle användas, initialerna målades med silvervitt glitter och körsbärsblommorna fick bli fler än de tre som önskades, då det såg så tomt ut med endast initialerna på översta våningen.
Jag blev nöjd med vaniljbottnarna och dekorationerna men - för det finns ett par men också - så hade jag:
1. alldeles för mycket riven choklad i chokladmoussen, vilket resulterade i en mousse som inte riktigt ville stelna, och därför flöt ut över kanten på tårtbottnen.
2. alldeles för mycket fyllning emellan som resulterade i att båda våningarna sackade och inte riktigt höll formen som jag ville ha den.
Jag kan ju lugnt säga att detta aldrig hänt förut. Kontentan av det hela är att var inte för generös med det goda! Allting är bäst i lagom doser även när det gäller tårtor.

Jag hoppas dock att tårtan smakade gott och att Sanna och Daniel hade en fin dag idag med varandra och alla nära och kära :)