söndag 27 juli 2014

1-års tårta i 2 våningar

Idag gjorde jag en tårta till den sötaste flicka jag sett på länge, när lilla Aylin fyllde 1 år.
Hennes mamma och jag träffades förra veckan och gick igenom tårtan och dess utseende, till min hjälp och inspiration hade jag även några sms-bilder.
Tårtan skulle vara i två våningar och innehålla vaniljbottnar, citronmousse och hallonmousse. Jag tillsatte även hela hallon i hallonmoussen och ett lager av min hemkokta lemoncurd under citronmoussen. Tårtan spacklades sedan med min senaste favoritsmörkräm; marshmallow-smörkräm och täcktes med vit sugarpaste. Sedan kom det allra roligaste nämligen dekorationen av tårtan. Aylins mamma ville ha sockerspets, enkla blommor i olika nyanser av rosa och vitt, rosa prinsesskrona, några få fjärilar och text.
Eftersom det var så många blommor som skulle göras, fick jag hjälp av stora sockerhjärtat, tillsammans gjorde vi över hundra blommor fast jag använde bara en fjärdedel. Det var så roligt att få göra denna tårta och resultatet tyckte jag passade fint till en liten prinsessa på hennes ettårsdag :).
Återigen fick jag sen ett gulligt sms om att alla tyckt om tårtan och att den smakade gott. Jätteroligt tycker jag och blir återigen väldigt glad för fin kritik :)