söndag 27 juli 2014

Somrig födelsedagstårta

Det har varit några bråda dagar i sommarhettan här hemma, jag har bakat tårtor och tårtbottnar i ett hett kök i minst 35-gradig värme. Samtidigt har det varit jättekul och kreativt.
Två tårtor har jag levererat i helgen, den första kommer i detta inlägg och den andra i nästa inlägg.

Den första tårtan jag gjorde var till en mycket trevlig dam som fyllde 71 år idag.
Hon ville ha en tårta med vaniljbottnar, hallonmousse och vit chokladmousse. Jag lade även till hallon i hallonmoussen och små bitar av vit choklad i vitchokladmoussen. Hela tårtan spacklades sedan med marshmallows-smörkräm, sedan täcktes tårtan med vit sugarpaste (som var vääldigt mjuk och kletig i hettan och därmed väldigt svår att jobba med) och dekorerades slutligen med olika blommor, precis som den somriga avslutningstårtan .
Under kalaset fick jag ett gulligt sms där det stod att de tyckte om tårtan väldigt mycket. Tack gulliga ni för fin kritik :)