tisdag 22 juli 2014

Mangoglass

Igår hade vi middag här hemma, mat-temat för kvällen var indiskt så jag ville avsluta med en efterrätt i samma tema. I Indien brukar man traditionellt äta en sorts glass som som kallas kulfi. Den kändes dock lite omständig att göra i värmen, så jag fick försöka hitta på något annat istället. Något jag tänkte på var att säsongen för den indiska/pakistanska mangon börjat nu. Mangon kallas även för honungsmango och anses vara den finaste mangon i världen, den är även både Indiens och Pakistans nationalfrukt.
Det blev därför en mangoglass som fick avsluta middagen och som blev klart godkänd av alla.
Glassen innehåller minimalt med fett och inte heller så mycket socker vilket gör att konsistensen blir som ett mellanting mellan glass och sorbet. Därmed känns den både fräsch och lätt i sommarvärmen.
Alla mått i denna glass är ungefärliga då jag hittade på den själv, men ungefär detta använde jag :

400 g frusen honungsmango
1 msk florsocker
1/2 dl canderel strö
2 dl turkisk yoghurt
1/2 lime, saft + zest

Mixa allt till en slät puré och häll i ett plastkärl med lock, tex en glassbytta och ställ i frys.
Rör noga glassmeten var 30:e minut några gånger, sedan 1 gång i timmen ett par gånger. Låt sedan glassen frysa helt.
Det är bra att ta fram glassen ca 20 minuter innan den ska ätas.