måndag 25 augusti 2014

Lättbakat vardagsbröd

Det känns verkligen att hösten kommit och sommaren tagit slut för gott i år. Detta är ju inte bara negativt utan det finns många mysiga saker med hösten; tända ljus om kvällarna, mustiga höstgrytor, pysselkvällar, baka, läsa en god bok eller två och mycket annat.
Jag har en höstgryta som återkommit varenda höst sedan jag var runt 20-årsåldern. Den är väldigt lättgjord men tar ett par timmar att göra, till den vill jag gärna ha ett gott, lite segt och smakrikt bröd i tjocka skivor som den här jag bakade i kväll. Jag tycker den är väldigt god då den är både lite seg och mjuk på samma gång. Om någon skulle fråga mig vad som är godast mellan färskt, nybakad bröd eller nybakta kakor så måste jag säga att det vet jag inte. Det är i alla fall inte självklart att jag alltid väljer kakorna....

Vardagsbröd:
3 dl rågsikt
8 dl vetemjöl special
50 g jäst
30g smält smör
1.5 tsk salt
3 tsk socker (för jäsningen)
3 dl mjölk
2 dl vatten
Värm vattnet i micron och häll det i mjölken, detta för att mjölken inte ska bli för varm. Om vatten/mjölkblandningen är svalare än fingervarmt så värm det försiktigt i mikron men kolla ofta så det inte blir för varmt. Blanda med smöret
Smula jästen och blanda ut till klumpfritt med en liten del av mjölk/vattenblandningen. Häll sedan i resten av mjölk/vatten blandningen samt salt och socker. Blanda de båda mjölsorterna i en annan skål och häll detta i vätskan. Blanda till en smidig och blank deg. Låt jäsa ca 45 minuter under plastfolie.
Lägg upp degen på bakbordet utan att knåda den och dela degen i två delar. Rulla försiktigt ut degen till ca 30 cm långa längder. Sikta över lite mjöl och klipp gärna några snitt i brödet. Låt jäsa igen till dubbel storlek, i ca 30 minuter.
Värm ugnen till 225 grader och grädda brödet i ca 20 minuter. Låt brödet svalna utan bakduk