lördag 23 augusti 2014

Gluten-och laktosfri 3-års tårta

Igår hade jag äran att färdigställa en fin prinsesstårta till en flicka som fyllde 3 år. Tårtan skulle vara både gluten- och laktosfri, en uppgift jag gärna tog mig an då jag tycker det känns extra viktigt att göra tårtor som alla ska kunna äta, vare sig man har olika allergier, överkänsligheter eller sjukdomar.
Jag fick en bild skickad till mig så jag förstod stilen på tårtan. Det skulle vara en relativt liten tårta i två våningar, rosa, med blommor, reliefmönster i sugarpasten och en prinsesskrona i guld. Jag hade väldigt roligt när jag gjorde tårtan, då den var väldigt genomtänkt, vilket kanske märktes på helheten. Tårtan bestod av vaniljbottnar, chokladmousse med chokladbitar, jordgubbsmousse med grovt mixade jordgubbar och spacklad med vaniljsmörkräm och allt var som sagt både laktos-och glutenfritt. Den fina bården längst ner på kanterna och blommorna pulvermålades med ätbart glitter och prinsesskronan, som tog hela fyra dagar att göra klart, målades med både flytande guldfärg och torrt guldpulver.
På kvällen fick jag ett gulligt sms att tårtan varit god och den lilla prinsessan såg väldigt glad och nöjd ut vid sin tårtbit på sitt kalas. :)