tisdag 19 augusti 2014

Hösten första äppelkaka

Det doftar underbart fräscht och härligt av äpplen i vårt kök just nu, för igår fick jag nästan 7 kg äpplen av en bekant. Hon har många olika sorters äppelträd med härliga äpplen så man kan plocka från sensommaren ända fram till senhösten. Och jag får komma och plocka när jag vill!
Jag är så lycklig för jag har verkligen saknat färska svenska äpplen, nyplockade direkt från trädgården, ända sedan vi flyttade från villan vi bodde i förut. Tack snälla nyfunna vän! :)
Jag har många och entusiastiska planer för allt härligt jag ska göra av äpplena men jag börjar med en av de saker som mina sockerhjärtan bäst tycker om; äppelkaka.
Denna gör jag varenda år, flera gånger om, så att vi blir riktigt mätta på smaken när äppelsäsongen väl är över.

Äppelkaka:
150 g smält smör
2 dl strösocker
2 ägg
1 tsk vaniljsocker
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
0,5 dl mjölk
4 äpplen
ev. 2 msk socker (beroende på äpplenas sötma) + 0,5 msk kanel

Smörj och bröa en form som rymmer ca 1,5 liter. Skala äpplena och skär dessa i tunna bitar. Vispa ihop socker och ägg tills det blir ljust och luftigt. blanda alla torra ingredienser separat och häll detta i äggsmeten. Tillsätt mjölk och smör. Rör om ordentligt så allt blandas väl och häll smeten i formen. Blanda socker och kanel i en plastpåse och lägg i de tunna äppelbitarna. Fördela dessa jämnt över smeten och tryck till dom lite i smeten. De behöver inte vara täckta av smet, bara lite instuckna i smeten. Grädda i 175 grader i ca 40 minuter. Servera äppelkakan som den är eller med vaniljvisp eller vaniljglass.