lördag 23 augusti 2014

Frasiga minimaränger

Ibland får man en del äggvita över, ett bra sätt att använda dessa är att göra maränger. Maränger är ju så gott men också väldigt sött, därför tycker jag de avnjuts bäst när de är små och frasiga och gärna ihop med frukt som friskar upp den söta smaken.
En favorit här hemma är fruktsallad med grädde, hemmagjord chokladsås (med mycket chokladsmak och mindre sötma) samt de små, söta och frasiga maränger som jag gör. Jag brukar göra många på en gång för de tar ganska lång tid för marängerna att torka men när de väl är i ugnen, klarar de ju sig själva sen så det är inget större jobb. Marängerna förvarar jag sedan mörkt i glasburkar med tättslutande lock så de inte tar smak av något annat i skafferiet. Till sockerhjärtornas förtjusning brukar jag göra marängerna i olika färger varje gång jag fyller spritsen (jag spritsar alltid för att de blir vackrast då). Man behöver inte färga hela smeten, utan det går bra att bara dutta lite geléfärg på insidan av spritspåsen så kommer det ut marmorerade små toppar ur spritsen. Det är inte bara sött utan även mycket vackert!
Här är receptet på mina små marängtoppar. Till ca 50 stycken behövs:

6 äggvitor
4 dl strösocker
1tsk vaniljsocker
1tsk citronsaft
ev. lite geléfärg i valfri kulör(er)

Värm ugnen till 100 grader. Vispa äggvitorna, strösockret, vaniljsockret och citronsaften länge tills det bildas fasta skumtoppar i smeten och bunken kan hållas upp och ner utan att innehållet glider ner. Om du vill ha färgade maränger, kan du färga smeten med några droppar geléfärg och röra försiktigt med en slickepott med stora luftiga tag. Vill du ha marmorerade maränger, drar du bara med en tandpetare med geléfärg på insidan av spritspåsen och fyller den sedan med marängsmet. Spritsa eller klicka ut smeten på bakplåtspapper och grädda i ugn i ca 1.5 timmar på 100 grader. Efter det låter man marängerna stå kvar i ugnen på eftervärme med ugnsluckan på glänt i ytterligare ett par timmar så det orkar helt innan de läggs i lufttäta burkar.Ät och njut.