söndag 8 juni 2014

Hemmagjord flädersaft

Idag drog molnen förbi efter ett par dagars regn och åska och vi fick en underbart solig dag med lagom skön värme.
Jag har väntat på denna dag ett tag då jag tänkt på att titta till fläder"buskarna"(dom är mer träd än buskar) här i radhusområdet. Sagt och gjort, efter middagen gick jag och sambon  med medhavd kasse upp till flädern som börjat blomma med sina vackra vita klasar.
Vi fick ihop de 60 blomklasar jag skulle ha till saften. Hemma hade jag dock inte kollat upp om jag hade tillräckligt med socker, citron och citronsyra för jag var inte ens säker på att jag skulle få ihop tillräckligt med fläderblommor. Tack och lov fanns allt hemma så det var bara att sätta igång årets första saft.
Jag tycker det är så trevligt att safta, sylta, göra pickels osv, måste vara mina husmors-gener som gör sig påminda med jämna mellanrum ;)
Jag tycker också att det är väldigt bra att veta vad det är vi stoppar i oss och med hemmagjort så har man ju helt klart bättre koll.
Till satsen med flädersaft gled det även ned en halv vaniljstång. Vaniljsmak kan jag aldrig få nog av, särskilt inte i saft då det ger en fin fräschör.
Efter ett par timmar var jag tvungen att titta till saften i kylen och smaka en tesked, himla gott var det och bättre kommer det bli när den får stå några dagar till.