fredag 6 juni 2014

Nationaldagsfirande

Idag är det nationaldagen och svenska flaggans dag.
Dagen började varm och halvsoligt så jag bestämde mig för att ge mina små pelargonbebisar var sin kruka och plantera om Mårbackapelargonerna i större krukor med ny näringsrik jord.
Det var väldigt mysigt att stå på altanen och pyssla med blommorna även om min skadade rygg fick väldigt ont, trots att jag stod på gräsmattan och planterade om blommorna som fick stå på en pall på altangolvet. Orkade dock inte bry mig om smärtan där och då.
Efter jag var klar gick jag in, samtidigt som regnet började komma.
Då hade jag börjat på Nationaldagsbakelserna som blivit tradition hos oss. När de var klara åt vi grillat kött, grillade majskolvar och bakpotatis till middag. Mysigt.
Efter middagen gick jag och tittade till mina blommor i rabatterna och altanerna, tyvärr hade regnet gjort att de nyplanterade, tunga pionerna slokade rejält och en t.o.m gått av. Jag klippte av den och lite lejongap samt ett par av de okända pelargonerna som fick bli den första av många sommarbuketter i år.
Jag tycker det är så härligt med en bukett färska blommor och brukar se till att det alltid finns under sommarmånaderna.
Här kommer receptet på Nationaldagsbakelserna dagen till ära!
Botten:
300 g riven mandelmassa
150 g rumsvarmt smör
3 ägg
Fyllning:
110 g riven mandelmassa
1-2 msk apelsinlikör
Garnering:
3 dl färska jordgubbar i bitar
citronmeliss
8 st flaggor

Botten

Värm ugnen på 175 grader
Lägg ett bakplåtspapper i botten på en liten långpanna.
Rör mandelmassa och smör till en slät massa.
Blanda i äggen och rör ihop till en smet.
Bred ut smeten i ett jämnt lager i långpannan. Grädda i mitten av ugnen 15-20 minuter.
Låt bottnen svalna och skär den i 8 rutor.

Fyllning

Blanda mandelmassan med apelsinlikör. Konsistensen ska vara ganska lös.
Bred massan på bottnarna.

Garnering

Ställ jordgubbsbitarna tätt i mandelmassan. Garnera med citronmeliss och en liten flagga.