torsdag 20 november 2014

Rosa ombre cake

Idag, den 20 november är det internationella barndagen i Sverige. I år var det 25:e år sedan Sverige ratificerade FNs barnkonvention.
Som en del av er vet så är jag väldigt engagerad i i barns rättigheter och har bl.a varit med i UNICEF i över 15 år, innan dess har jag även hunnit med att ha ett par fadderbarn, en pojke i Chile och en flicka i Indien.
Faktum är att det var en av de första sakerna jag tog mig an dagarna efter jag fyllt 18 år. Jag tror det är lite speciellt, för jag tror inte det är alltför vanligt att nyblivna 18-åringar skaffar sig ett fadderbarn bland det första de gör ;) . Jag har dock alltid känt ett behov av att hjälpa andra barn och sedan jag fått chansen att göra det har jag aldrig slutat!
För att fira internationella barndagen - och därmed även mina barn så bestämde jag mig tidigt i morse att överraska dom med en riktig flickigt rosa, god tårta - en ombre cake helt enkelt.
Tårtan var ganska liten men mycket mäktig. Den bestod vaniljtårtbottnar i olika nyanser av rosa, samt min cream cheese frosting med vaniljsmak. Mellan de understa lagren hade jag först min hemmakokta lemon curd men så kom jag på att lilla sockerhjärtat inte är så förtjust i citronsmak så mellan de översta bottnarna hade jag lite av frostingen istället.
Mina tjejer blev jätteglada, överraskade och nöjda denna annars så vanliga torsdagskväll. :)