söndag 2 november 2014

Livet och lusten och en Spidermantårta

Som ni märkt, mina kära bloggläsare, så har jag inte varit aktiv här på bloggen på ganska länge nu. Ett tag tappade jag all lust till bakning och skapandekraften och inspirationen var borta.
Det berodde på att min mamma dog i cancer för cirka en månad sedan. Som jag skrivit om här på bloggen, så var hon väldigt sjuk och bodde på sjukhus det sista året i sitt liv men sedan orkade hennes tunna lilla kropp inte kämpa mer och hon dog ifrån oss. Jag är glad att jag fick vara med de sista dagarna, timmarna och minutrarna i hennes liv.
Som ni kanske vet var hon den som uppmuntrat mig och mina flickor till baklusten och hon var och är även en stor inspirationskälla gällande bakningen.

För ett par veckor sedan fick jag flera förfrågningar om jag ville baka tårtor. Jag var väldigt sorgsen och motvillig då bakningen påminde så mycket om mamma men jag beslöt mig för att testa mig själv om jag skulle orka genomföra det hela så jag sa "ja" till ett par av tårt-förfrågningarna.
Nu är jag glad att jag gjorde det för lusten att baka och skapa har kommit tillbaka i och med dessa tårtor.
Istället för att vara ledsen över mammas minne så ser jag det som en hyllning till henne och allt som hon stod för och all uppmuntran jag fått av henne angående min bakhobby.

Den första tårtan levererades igår och var till lilla Christoffer som fyllde 4 år. Hans pappa beställde en Spidermantårta med vaniljbottnar, hallonmousse med hela hallon och chokladmousse med chokladbitar i. Tårtan var sedan spacklad med marshmallowsmörkräm.
För någon timme sedan kom Christoffers pappa förbi oss och berättade att de tyckte att tårtan var god och att det bara blev en enda bit över på tårtan efter kalaset idag. Härligt och roligt att få återkoppling på sitt tårtalster! :)