måndag 15 september 2014

Philadelphiabullar och valvaka

Igår var det val i Sverige, lilla sockerhjärtat följde med mig till vallokalen då hon var väldigt intresserad av hur det gick till när man röstade i allmänhet och hur ett val gick till i synnerhet.
Jätteroligt tycker jag och berättade gärna om hela processen flera gånger när det kom på tal.
Till valvakan på kvällen ville jag baka något gott, så jag provade ett recept jag sett flera gånger i olika medier; Philadelphiabullar.
Dessa är mycket lättbakade och underbart välsmakande bullar som man kan ha olika fyllningar i. Igår bakade jag med philadelphia och smör som gjorde att bullarna smakade lite som de underbart goda solskensbullar vi avslutade frukosten på ett 5-stjärnigt hotell på en semester när sockerhjärtorna var små. Man kan även fylla bullarna med tex. vaniljkräm eller nutella.

Philadelphiabullar i långpanna:
150g smör
50g jäst (jag använde dock 1 paket torrjäst)
5 dl mjölk
1 dl strösocker
1/2 tsk salt
11 dl vetemjöl
1 ägg

Philadelphiafyllning:
150g smör
2 msk vaniljsocker
3 dl florsocker
100 g philadelphiaost

ägg och pärlsocker till garnering

Smält smöret och häll i mjölken så det blir fingervarmt
Blanda jäst.strösocker, salt och vetemjöl i en bunke
Tillsätt mjölkblandningen och blanda degen  ordentligt. Tillsätt ägget och blanda lite till.
Häll ut degen i en långpanna med bakplåtspapper och tryck ut degen ända ut i kanterna med mjölad hand.
Låt jäsa i 30 minuter
Vispa ihop fyllningen
Gör ca 42 hål i degen med fingret och klicka i fyllningen i hålen
Pensla med ägg och strö över pärlsocker.
Grädda i 200 grader i ca 20 minuter.
Låt svalna och skär i bitar.
Njuut av de goda bullarna!