måndag 19 januari 2015

After Eight-brownies

På grund av min opererade hand så blir det just nu inte så många avancerade tårtor gjorda här hemma. Jag brukar oftast baka på söndagar så vi kan avsluta helgen med en dessert eller något sött efter maten.
Igår bakade lilla sockerhjärtat och jag en god brownie med After Eight eftersom vi hade kvar en oöppnad kartong After Eight sen nyårsafton.
Kakan var väldigt lättgjord och god så den kommer jag definitivt göra fler gånger. Jag hittade receptet på en blogg från tidningen hembakat. Den enda skillnaden jag gjorde var att jag tog 10 plattor After Eight istället för 20 som det är i receptet:

After Eight-Brownies, 20 st
3 ägg

2 dl strösocker
1 ¼ dl vetemjöl
1 dl kakao
2 tsk vaniljsocker

1 nypa salt


150 g smör, smält
Garnering
ca 20 plattor After Eight
florsocker
GÖR SÅ HÄR
1. Testa att lägga ut ca 20 After Eight-plattor i en form så att de får plats. Formen på bilden är ca 18 x 25 cm.
2. Sätt ugnen på 180 grader. Vispa ägg och socker pösigt i en bunke. Blanda ihop mjöl, kakao, vaniljsocker och salt och rör ner det och smöret i äggsmeten.
3. Häll smeten i en smord och bröad form, ca 18 × 25 cm.
4. Grädda kakan mitt i ugnen i ca 20 min. Låt den svalna något i formen.
5. Lägg på After Eight-plattorna tätt intill varandra medan kakan fortfarande är ljummen. Ställ kakan i kylen i ca 1 tim. Skär kakan i rutor och pudra över florsocker före servering.