söndag 15 februari 2015

15-års kalas

I dagarna som varit har vi haft födelsedagsfirande för mitt stora sockerhjärta som fyllt femton år! Och precis som alla äldre före mig så säger jag bara; Vart tog åren vägen? De gick så fort, jag kommer ihåg hennes första andetag med åtföljade hesa skrik som om det vore igår och nu är hon hela 15 år! Helt overkligt!
Inför födelsedagen hade jag väldigt mycket att göra med förberedelserna, jag vill ju ge min förstfödda en lika fin och god tårta som de jag gör till mina kunder.
Stora sockerhjärtat hade en ganska bestämd uppfattning om hur tårtan skulle se ut så det var ändå lätt för mig att bara gå efter hennes instruktioner.
Hon ville ha en aprikosfärgad tvåvåningstårta med vit spets, tre stora vita rosor med lite aprikos skuggning och matchande hortensior, tillsammans gjorde vi en vacker vit skylt där jag skrev namn och ålder på också. Fyllningen blev jordgubbsmousse och nougatmousse, en mucket god och lite ovanlig kombination
Sedan hade vi ett litet dessertbord med ambrosiakaka, cakepops, cupcakes, och choklad. För att balansera det söta hade vi även lite chips och baconsvålar.
Födelsedagsfirandet höll på i flera dagar så just till födelsedagen hade vi faktiskt ingen tårta utan jag gjorde minitårtor med samma utseende som den stora tvåvåningstårtan.