fredag 12 september 2014

Macarons

De senaste dagarna har jag fått en fixering vid att försöka få fram det optimala macaronsreceptet för mig. Som jag har förstått det så finns det olika sätt att skapa dessa godsaker och alla gör lite olika, ungefär som att alla har sitt eget bullrecept.
Ända sedan jag för några år sedan började baka mina egna macarons har jag alltid använt mig av ett recept med italiensk maräng. Dessa har dock blivit tunna men släta och fina med en fin fot.
Men man vill ju alltid utveckla sig och göra sina recept optimalt bra med finaste resultat till minsta möjliga arbete ;). Därför har jag letat efter ett macaronsrecept där man slapp använda sig av italiensk maräng utan bara behöva vispa ihop marängen och sedan tillsätta mandelmjöl - men se det gick inte.
Macaronsen sprack på ytan och jättefula, smeten blev för torr och hela macaronen blev alldeles för porös. Sedan dess har jag provat olika recept (vid det här laget en 4-5 stycken olika) men nu ger jag upp och återgår till mitt gamla vanliga recept - och konstigt nog - är smeten inte för tunn utan alldeles perfekt.
Nu efteråt så har jag förstått vad skillnaden är, då jag ju använt samma recept de allra första gångerna  med italiensk maräng och nu. Jag har bytt märke på mandelmjölet!
Så nu är allt frid och fröjd och jag är väldigt nöjd med att ha ett så bra recept som passar mig, min ugn och mitt sätt att göra, det i mitt tycke, de godaste macaronsen.

Här är mitt recept för ca 35 färdiga macarons:
120g äggvitor, fördelat i två glas, som stått i rumstemperatur under i 24 timmar
40 g strösocker
150 g mandelmjöl
150 g florsocker
pastafärg

150g strösocker till sockerlag
40g vatten till sockerlag

*Sätt ugnen på 130 grader C.
*Sila den malda mandeln så alla stora bitar försvinner. Väg upp 150 gram på en köksvåg.
*Blanda mandelmjöl och florsocker i en bunke.
*Vispa upp hälften av äggvitorna till hårt skum och tillsätt 40 gram socker under vispning.
*Blanda socker och vatten till sockerlagen i en liten kastrull och koka upp.
*Koka tills temperaturen når 118 grader
*Under vispning på låg fart, häll sockerlagen i marängsmeten.
*Vispa marängen på hög fart tills den kallnat helt och blivit glansig, i ca 15 minuter.
*Tillsätt färg i marängsmeten.
*Vänd marängblandningen i mandelblandningen och blanda med slickepott försiktigt ihop till en jämn smet. Var försiktig så du inte blandar för mycket, smeten ska vara trögflytande.
* Häll nu i de kvarvarande ovispade äggvitorna.
*Förbered tre plåtar med bakplåtspapper
*Fyll en spritspåse och spritsa ut små klickar, i ca en 5-kronas storlek. Om smeten lämnar små toppar från spritsen, slå plåten mot bordet några gånger så slätar den till sig
*Låt plåtarna med macaronsen vila 15-30 minuter innan de gräddas
*Grädda i ca10 min.
*Dra av bakplåtspappret från plåten och låt macaronsen svalna. Lossa dem sedan försiktigt och lägg de på galler.