söndag 18 maj 2014

Recept kärleksmums

Idag tänkte jag inte prata om vare sig tårtor eller sockerblommor, utan om en högst vanlig kaka; nämligen kärleksmums/fifirutor/ moccarutor, kärt barn har många namn och det finns säkert fler namn på detta bakverk. Jag tror att det måste vara en av Sveriges mest populära kaka och nästan alla har smakat den någon gång.
Min variant har sin grund i kakboken "Sju sorters kakor" men med min egen lilla twist: espresso och äkta smör.
Kärleksmums ca 35 st.          
150 g smör
2 ägg
3 dl socker
2 tsk vaniljsocker
1/2 dl kakao
4 1/2 dl mjöl
2 tsk bakpulver
1 1/2 dl mjölk
 glasyr:
150 g smör
1/2 dl kall espresso
1/2 dl kakao
2 msk vaniljsocker
7 dl florsocker
kokosflingor
* Sätt ugnen på 175 grader
* Vispa socker och ägg poröst i en stor bunke
* Smält smöret till kakan och låt svalna
* Blanda i en annan bunke alla torra ingredienser.
* Tillsätt de torra ingredienserna i ägg/sockerblandningen med stora luftiga tag.
* Tillsätt smöret och mjölken
* Häll smeten i en långpanna och grädda i nedre delen av ugnen i 15 min.
* Låt kakan svalna
* Rör under tiden ihop glasyren genom att vispa smöret luftigt och sikta i resten av ingredienserna utom kokosen
* Lägg på glasyren och strö över kokosflingorna
* Skär ej kakan förrän den svalnat helt.