torsdag 29 maj 2014

Himmelskt goda små minicupcakes

Jag har nästan alltid en eller ett par påsar med muffins eller minimuffins i frysen, allt som oftast även bullar och mjuka som hårda och knapriga kakor.
Jag och mina sockerhjärtan tycker ju verkligen om att baka och vi hinner nästan aldrig äta i samma takt som vi producerar bakverk i huset.
Ett snabbt sätt att få lite vardagslyx är att göra några cupcakes tycker jag.
Dessa lättgjorda minicupcakes i vaniljsmak med god chokladfrosting är mitt bidrag till månadens sötsak med temat "smått och gott" .
Minicupcakes med himmelskt god chokladfrosting:
Muffins:
150 g smält smör
1 msk vaniljsocker
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
2 dl socker
2 ägg
½ dl mjölk
Frosting:
100 g philadelphiaost
60 g smör
2 tsk vaniljsocker
2/3 dl kakao
4 dl florsocker
ev. sockerblommor och strössel för dekoration
Gör så här:
*Sätt på ugnen på 200 grader
*Smält smöret
*Blanda alla torra ingredienser utom sockret i en liten bunke
*Vispa socker och ägg pösigt i en annan bunke
*Tillsätt mjölk, smör och de torra ingredienserna i ägg/sockerblandningen
*Fördela smeten i minimuffinsformar och grädda i ugnen i ca 10 minuter.
*Låt svalna
Gör frostingen:
*Vispa smöret ljust och luftigt
*Tillsätt philadelphiaosten, de båda sockersorterna och kakaon.
*Vispa några minuter till en luftig konsistens
*Låt frostingen stå en halvtimme i kylen innan den spritsas på de avsvalnade minimuffinsarna.
*Dekorera dina cupcakes om du vill :)