söndag 31 augusti 2014

Spidermantårta

Förra helgen fick jag besök av Elias, hans lillebror och hans mamma. De ville beställa en spiderman-tårta till Elias kalas. Elias ville ha en tårtfyllning bestående av hallonmousse och chokladmousse så det fick det bli :)
Jag skred genast till verket för det är både roligt och spännande att göra figurer och se de växa fram allteftersom man arbetar. Jag bestämde mig tidigt för att göra en spiderman som klättrar och där spindelnät skulle komma ut ur hans ena hand, dessutom skulle tårtan ha en stad i relief på sidorna. Det var som alltid väldigt roligt att skapa alla detaljer till tårtan och eftersom jag hade en sådan klar bild över hur jag ville att den skulle se ut så var det bara att jobba på tills jag var nöjd.
Tårtan bestod av vaniljbottnar med hallonmousse och hela hallon i ena lagret och chokladmousse med chokladbitar i det andra lagret. Sedan spacklades hela tårtan med blå marshmallowsmörkräm innan sugarpastelocket och alla dekorationerna kom på plats. Jag hoppas och tror att Elias blev ganska nöjd med sin tårta. :)